24 de febrer del 2013

Manifest de la plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre

El transport públic és un dret fonamental dels ciutadans, com la sanitat o l’ensenyament, finançats amb els impostos dels ciutadans que en fem ús. La utilizació d’estos serveis públics va indefectiblement lligada a la qualitat del servei que s’oferix. Les Terres de l’Ebre (i no per voluntat pròpia) tenim la taxa d’ús de transport públic més baixa de Catalunya, fet que evidencia que la oferta és insuficient i poc atractiva, no és adient a les necessitats reals existents i presenta uns preus excessivament cars i poc motivadors.

A les quatre comarques de la nostra vegueria hi vivim més de 190.000 habitants i només tenim 10 estacions de tren (12 si comptem els abaixadors de Camarles i Campredó) que es troben incloses a les línies R15 (BCN-Reus-Móra-Ribaroja-Pobla de Massaluca) i R16 (BCN-Tarragona-Tortosa-Ulldecona). Ribera d’Ebre (4): Móra la Nova, Ascó, Flix i Ribaroja; Terra Alta (1): La Pobla de Massaluca-Faió; Baix Ebre (4-6): L’Ametlla de Mar, l’Ampolla, l’Aldea-Amposta, Tortosa (i Campredó i Camarles) i el Montsià (1): Ulldecona.

El nostre territori sempre ha tingut una important mancança històrica en la qualitat del servei ferroviari, pel que fa a número d’estacions, tarifes, modernitat dels combois i freqüències horàries. Greuge aguditzat des del 1996-1997 quan es va posar en marxa el Corredor del Mediterrani. Això va suposar el desmantellament del tram de via Tortosa-Freginals i la devaluació de l’estació de l’Aldea-Amposta, que havia de convetir-se en l’estació central de les Terres de l’Ebre i que ara, més de 15 anys després, veu passar de llarg més trens dels que no pas s’hi aturen. Cap Euromed, cap AVE, cap Alvia i cap Tren Estrella paren a l’estació que se suposa ha de donar servei als habitants del sud de Catalunya. A més, progressivament s’han anat tancant estacions, sobretot en el tram Reus-La Pobla de Massaluca, afavorint el vandalisme i amb la desatenció que suposa per als ciutadans.

 La doble via entre Vandellòs i Tarragona no està construïda i a tot això cal sumar-hi l’entrada en funcionament de la línia del Tren d’Alta Velocitat (TAV) Barcelona-Figueres, al gener d’enguany, que oferix millor preu i servei. L’intolerable greuge comparatiu es fa ara més evident, la relació qualitat-preu és inadmissible i el servei oferit és precari.

Per tot això, naix la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l’Ebre, un moviment social que vol aglutinar tots els sectors socioeconòmics, polítics i institucionals per tal d’articular una lluita conjunta i fer front comú davant d’este menyspreu discriminatori.

I tot i que naixem com a plataforma per defensar el servei ferroviari, és ineludible parlar també de les comunicacions en general a les Terres de l’Ebre, perquè són qüestions que van lligades.

Pel que fa a la mobilitat externa:

-L’autovia A7 entre l’Hospitalet de l’Infant i La Jana està inacabada i els pressupostos generals de l’Estat per a este 2013 li atorguen una partida ridícula de 15.000 € (el tram del sud cap a València ja sestà enlletit, i cap al nord arriba fins a Torredembarra).

-La construcció de les variants de Gandesa i Corbera a la carretera N-420 no està ni contemplada als esmentats pressupostos (tot i que fa deu anys que se n’espera la seua execució)

-Desplaçar-se amb vehicle per l’autopista AP-7 cap a Barcelona des de les Terres de l’Ebre val entre 20 i 25€ per trajecte (cal recordar, a més, que és gratuït si entres a Torredembarra i surts Salou i viceversa)

Pel que fa a la mobilitat interna:

-Les Terres de l’Ebre som l’únic territori català que encara no té implantat el Sistema d’Integració Tarifària, que amb un mateix bitllet permet la utilizació de diferents sistemes de transport, fer transbordaments i aconseguir tarifes reduïdes a través d’abonaments i títols multiviatge. És fonamental tindre en compte que els dos tipus de transport, tren i autobús, es complementen i que caldria l’adequació d’horaris entre ells per facilitar les connexions (en especial a la Terra Alta i la Ribera d’Ebre).

La implementació d’este sistema tarifari integrat a Catalunya va començar cap a l’any 2000 i segons el guió polític, s’hauria d’haver desplegat a tot el país el 2012. Anem tard.

Cal, per tant, tindre sentit de la corresponsabilitat, ser subjectes de la transformació social, també en l’àmbit de les comunicacions.

És per això que, per tot l’exposat, demanem:

-Millores en les freqüències horàries, la qualitat dels combois i les tarifes de les línies R15 i R16.

-La construcció de la doble via entre Vandellòs i Tarragona i la construcció del tram d’autovia A7 entre l’Hospitalet i La Jana i que mentrestant no es construïsquen ambós infraestructures, se revisen a la baixa els preus dels bitllets de tren (recuperant, per exemple, els descomptes en els tiquets d’anada i tornada) i que s’instaure la gratuïtat de l’AP7 en l’esmentat tram.

-L’aturada de l’Euromed a l’estació de l’Aldea-Amposta.

-La implantació del Sistema d’Integració Tarifària, similar al que ja tenen en funcionament a Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona, que hauria d’estar contemplat en el marc d’un Pla de Mobilitat a les Terres de l’Ebre.

Si vam poder parar el transvasament de l’Ebre, també hem de poder fer parar més trens i tindre una xarxa ferroviària respectable i conforme a les necessitats del territori.

Volem trens dignes!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta