12 de juny del 2013

Trens Dignes alerta que el 2015 caldran dos transbordaments per viatjar de Tortosa a Tarragona

TORTOSA (Baix Ebre).-  Viatjar des de Tortosa a Tarragona en tren a partir de l'any 2015, un cop estiga adaptat l'ample de via del Corredor Mediterrani a l'ample de via internacional, requerirà als viatgers efectuar dos transbordaments abans d'arribar a la seua destinació. Així ho ha posat públicament de manifest la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre, qui ha anunciat un cicle de conferències per informar la ciutadania d'aquesta situació i acordar noves formes de mobilització. Per pal·liar aquesta situació, reclamen que s'adapte també a l'ample europeu el tram entre Tortosa i l'Aldea, allargar el tercer fil de Tarragona ciutat fins a Vila-seca amb un 'bypass', i un segon enllaç a l'Arboç.

Trens Dignes ha constatat que darrere de la intenció del govern espanyol de tenir enllestida la transformació a l'ample internacional del tram entre Vandellòs i Castelló aquest 2015 s'amaga, a la pràctica, un nou deteriorament dels serveis ferroviaris regionals de les Terres de l'Ebre. Així, argumenten, el manteniment del ramal entre Tortosa-l'Aldea amb ample ibèric i el desmantellament de l'actual línia que connecta Vandellòs amb Tarragona ciutat, tot traslladant aquesta parada a l'actual estació de Perafort, a onze quilòmetres, obligaria a efectuar un transbordament, en el primer cas, i el trasllat en autobús en aquest tram final. "És una absurditat. No és lògic", ha sentenciat la portaveu de l'entitat, Montse Castellà.

D'acord amb la informació de què disposen, el govern espanyol està decidit a executar en aquest termini l'obra, arran d'un acord amb l'empresa automobilística Ford, que hauria exigit per ampliar la seua factoria d'Almussafes (València) la connexió amb ample internacional fins Barcelona i la frontera, segons han corroborat els dirigents dels sindicats UGT i CCOO, que també s'integren a la plataforma Trens Dignes.

Per a solucionar aquest trencaclosques ferroviari, reclamen al govern espanyol que adapte també el tram entre Tortosa i l'Aldea a l'ample internacional i, a més, que s'allargui el 'tercer fil' de Tarragona ciutat fins al terme de Vila-seca amb un 'bypass', que permetrien mantenir connectades les Terres de l'Ebre amb la capital del Camp. Per completar-ho, també exigeixen que per completar aquest trajecte i connectar-lo amb Barcelona ciutat, es construisca un nou 'bypass' a l'Arboç, que permeti connectar de nou amb la línia d'ample internacional -atès que el tercer fil entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona acaba al port marítim-.

En el cas del transport de passatgers, aquestes reivindicacions es completen amb la demanda de mantenir el servei de Barcelona a Casp o, com a mínim, fins la Pobla de Massaluca (Terra Alta), últim municipi en territori català. També posen sobre la taula la necessitat de crear un servei que unisca Lleida i Tortosa aprofitant la construcció de l'enllaç de doble via d'ample internacional a l'alçada de Perafort per enllaçar amb la doble via del Camp en construcció.

"A la Generalitat li corresponen les competències en el transport de viatgers. Amb aquesta connexió, o estem incorporats a la xarxa regional d'alta velocitat o serem un poble de tercera i tornarem al carro i al matxo. Per entendre'ns i perquè el conseller ho entengui perfectament: serem Figueres, o no?', ha inquirit el secretari general d'UGT a les Terres de l'Ebre, Wilfredo Miró, tot dirigint-se a l'actual titular de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, exalcalde de la capital de l'Alt Empordà. "No reclamem un tren d'alta velocitat. Podrem anar a 250 km/h -la velocitat màxima de l'ample internacional prevista al Corredor-. Ja ens va bé", ha puntualitzat el coordinador de CCOO a les Terres de l'Ebre, Josep Casadó.

Les mercaderies "pontejarien" l'Ebre

Tot i que la principal prioritat de la Plataforma continua sent el transport de persones -amb reclamacions de millores en preus, horaris i qualitats de combois de les línies actuals, la doble via, la parada de l'Euromed a l'Aldea, la integració tarifària-, la dimensió econòmica de la circulació de mercaderies també la converteix en un dels aspectes pendents. En aquest sentit, han exigit la construcció d'un tercer fil entre Vandellòs i Castelló que permeti que pel Corredor Mediterrani puguen continuar circulant sobre vies d'ample ibèric o, en aquest cas, serien desviades per la línia de Reus, Móra, Saragossa i Madrid, "pontejant" les Terres de l'Ebre.

En cas contrari, augura Casadó, "les expectatives de tenir una estació de mercaderies en el futur queden molt tancades". El dirigent sindical ha acusat el govern espanyol d'estar obsessionat en la "planificació" de línies de mercaderies "rendibles per a privatitzar", en detriment del transport de viatgers i la potenciació de centres logístics com el que reclama el territori.

Per donar a conèixer aquesta situació i plantejar possibles accions col·lectives, la Plataforma Trens Dignes ha convocat a partir de la setmana vinent un cicle de conferències, la primera de les quals divendres vinent a l'Aldea. "Volem tenir prou força per poder exigir una interlocució", ha detallat Casadó.

Via ACN (Jordi Marsal)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta