22 de març del 2015

La Generalitat invertirà 5,8 milions en l'ampliació de la Via Verdafins


TORTOSA (Baix Ebre).- La Generalitat preveu ampliar les vies verdes de la Terra Alta i el Baix Ebre des de Tortosa fins a Amposta i Sant Carles de la Ràpita, possibilitant la seva connexió amb les vies ciclistes del Delta. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat aquest divendres a Tortosa el projecte de Via Verda de les Terres de l'Ebre, que suposarà ampliar l'actual traçat en 24 quilòmetres més, aprofitant carrils bici existents i infraestructures ferroviàries que han quedat en desús, arribant als 99 fins a la desembocadura i als 73 fins a Sant Carles de la Ràpita. Segons el Departament, el projecte es troba en fase avançada de redacció i suposarà una inversió de 5,8 milions d'euros.

L'objectiu de l'actuació, segons Vila, és configurar una xarxa per a vianants i ciclistes amb un alt valor històric, natural i paisatgístic, alhora que esdevenir un revulsiu econòmic. El traçat es dividirà en tres trams: enllaç Roquetes - Vinallop; Vinallop - Amposta i Amposta - Sant Carles de la Ràpita. En general, la secció de la nova via verda serà de 3 metres d'amplada, amb una berma a cada costat de 0,5 metres cadascuna. La nova via verda comença en el punt de connexió amb la via verda del Baix Ebre, a Roquetes, i arriba fins a l'encreuament amb la C-12, prop de Vinallop. Aquest tram aprofita el traçat de la via de ferrocarril en desús de Tortosa a Ulldecona i té una longitud de 3,5 quilòmetres.

Es pavimentarà i adequarà l'antiga via del ferrocarril. El traçat travessa dues rotondes, una al polígon del Pla de l'Estació i l'altra al Raval de Sant Crist (TV-3421), on es milloraran les connexions amb la via verda. La resta del trajecte és segregat de la xarxa viària i segueix l'antiga traça ferroviària . Al costat de la rotonda del Raval de Sant Crist s'habilitarà una àrea de descans. Al llarg de la via verda es plantaran arbres per integrar-la en l'entorn i s'adequaran els encreuaments amb els camins agrícoles per afavorir la seguretat. El projecte inclou el tractament específic dels elements de drenatge, per a facilitar l'evacuació de les aigües.

Entre Vinallop i Amposta, durant els primers 2,5 quilòmetres, segueix el traçat de la via de ferrocarril de Tortosa a Ulldecona en desús des del 1996. Posteriorment discorre per una altra infraestructura ferroviària, l'antiga traça del ferrocarril que havia d'unir el ferrocarril de la Val del Zafàn amb el port de Sant Carles de Ràpita. D'aquesta infraestructura nomes es va construir la plataforma però mai va entrar en servei. Finalment la via verda entra a Amposta per l'avinguda Aragonesa, que ja disposa d'un carril bici de penetració a la ciutat. La longitud total d'aquest tram de via verda és de 10,7 quilòmetres.

El projecte, doncs, es basa en la pavimentació i adequació de les dues antigues traces del ferrocarril, tot i que part del traçat serà de nova construcció, atès que algunes finques ja han revertit la seva propietat. A l'altura de la Torre de la Carrova, el carril bici serà més ample: s'habilitarà una plataforma de 5 metres d'amplada perquè pugui ser compartida per vianants, ciclistes i accés rodat a les finques agrícoles que no disposen d'una alternativa per accedir-hi. En el pas de la traça pel corredor format per l'AP-7, la C-12 i el ferrocarril a Castelló, el projecte inclou la construcció d'un pas inferior sota la C-12.

Pel que fa al tram de 10 quilòmetres entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita, parteix del carril bici del passeig del Riu que connecta amb el sud-est de la capital del Montsià. Des d'aquest punt creua l'avinguda Sant Jaume (TV-3405) i voreja l'enllaç de l'N-340 fins arribar al canal de reg Carles III, on es preveu un espai d'aparcament .A partir d'aquí tot el traçat continua pel marge dret del canal, entre la filera d'arbres existents i la sèquia mare. Finalment el recorregut a la carretera Poblenou del Delta per connectar amb la trama urbana de Sant Carles de la Ràpita. Per superar els canals que es troben al llarg del trajecte, es preveu la construcció de quatre passarel·les metàl·liques, de 3,5 metres d'amplada i longituds variables; l'estructura de més longitud té 15 metres.

Actualment, a les Terres de l'Ebre només es troben interconnectades la Via verda de la Terra Alta, de 27 quilòmetres entre Arnes i el Pinell de Brai, amb la del Baix Ebre, que continua el mateix traçat des de Benifallet fins a Tortosa, amb 22 quilòmetres en total. Addicionalment, el delta de l'Ebre disposa de 37 quilòmetres de vies ciclistes, itineraris pels dos marges del riu fins a la desembocadura així com diverses rutes cicloturístiques amb itineraris compartits amb vehicles. / ACN

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta