6 d’agost del 2015

Una exposició del Museu Terres de l'Ebre mostra l'última restauració dels 12 nanos d'Amposta


AMPOSTA (Montsià).- El Museu Terres de l'Ebre acull una exposició, des d'aquest 7 d'agost, sobre l'última restauració que s'ha efectuat als 12 nanos que conformen el seguici festiu d'Amposta. Organitzada per l'àrea de Cultura de l'Ajuntament d'Amposta i el Museu Terres de l'Ebre, a la mostra es podran veure els nanos, alguns dels quals tenen més de 80 anys d'història, amb la seua història i també el projecte de restauració que han viscut. La mostra, 'Els capgrossos d'Amposta. La restauració dels 12 nans' s'inaugurarà divendres 7 a les 20.00 hores i romandrà oberta fins el proper 30 d'agost.

Els nans més antics daten del 1929 quan, amb motiu de les Festes Majors, s'estrenen els sis primers nans de la ciutat, coneguts com el Moro, el Negre, el Jutge, el Magistrat, el Pagès i un sisè no identificat. Eren obra dels artistes escultors Lambert Escaler i Lluís Sabadell, del famós taller barceloní El Ingenio. La tècnica artística de realització era la del cartró pedra i un dels trets que caracteritzen aquests primers capgrossos és el distingit barret negre que lluïren el Jutge i el Magistrat, amb l'ala de tres puntes. Al llarg de la dècada dels anys 30, la tradició popular marcava l'inici de les festes majors amb un cercavila protagonitzada pels capgrossos de la ciutat.

A la dècada dels 40 i 50 canviaren les modes, i els capgrossos d'arreu de Catalunya es convertiren en imitacions de famosos personatges cinematogràfics ben coneguts per la població i sobretot, pels més joves. Van arribar a l'ajuntament d'Amposta les figures d'Oliver Hardy, conegut entre els ampostins com a El Gordo; la de Popeye, que s'anomena popularment Popei. A part, s'incorporen dues figures més: la Xiqueta, una representació del dibuix de la famosa pedagoga Lola Anglada; i el Català.

El Vell, la Vella i l'Índio, foren les tres últimes adquisicions de capgrossos d'Amposta, en la mateixa dècada dels 40 i 50. Ja no es tractava de personatges famosos del món del cinema, sinó de representacions de personatges de diferents edats o de diverses races del món, com és el cas de l'Índio. Tots aquests compartien la vestimenta comú dels capgrossos de Catalunya: la túnica ampla, feta amb una tela estampada d'espessos dibuixos, de màniga llarga i lligada a la cintura amb un cinturó fet de la mateixa tela que el vestit.

Són diverses les actuacions de conservació i restauració que s'han efectuat sobre els 12 nans. De les primeres, n'és molt escassa la documentació, quedant constància solament d'algunes de les reparacions, realitzades per Joan Fresquet i, més tard, Agustí Maigí. A mes, també la indumentària s'ha anat renovant, l'any 1983 la modista Mercedes German rebé un encàrrec, més recentment la modista Marina Vives ha realitzat també l'arranjament d'algunes peces.

L'última restauració s'efectuà entre el 2014 i el 2015. L'Ajuntament d'Amposta, vist el grau de deteriorament que presentaven els 12 nans que te en possessió, decidí encarregar la restauració d'aquests a Joan Iniesta Llop, director del taller d'imatgeria popular Calaix del Sastre, de Tortosa.

Les principals actuacions de restauració s'han efectuat centrant-se en la reparació de la pintura dels capgrossos i la remodelació de la part del coll d'aquests: se'ls ha donat una imatge nova, substituint l'antiga pintura de colors més vistosos per una gama de colors més suau, atorgant-los una visió més naturalista i un sentit tradicional, d'acord amb les figures que representen; en quant al coll, aquest s'ha modelat per aconseguir un transport més còmode. A més, s'han substituït els antics materials dels que estaven compostos i que es trobaven en un avançat procés de deteriorament, reparant el cartró pedra i afegint-hi fibra de vidre. Les úniques parts del coll que s'han conservat són les que s'havien realitzat originàriament en cartró, com és el cas de l'Índio o el Jutge./ Imatges Ajuntament d'Amposta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

NORMES D'ÚS
La Marfanta permet els lectors registrats deixar-hi comentaris a cadascuna de les entrades. Amb tot, no s'acceptaran opinions que atemptin contra empreses o persones, i tampoc continguts amenaçadors o de caràcter sexista, racista o xenòfob, que seran eliminats quan siguin localitzats o notificats per algun usuari. Així La Marfanta no es fa responsable dels comentaris que facin els visitants, ni tampoc de les violacions dels drets de la propietat intelectual i/o propietat industrial de terceres persones (físiques i/o jurídiques) comeses pels visitants del web.

Disqus for Marfanta